جستجو برای:
  • آموزش پیانو
    • آموزش نت خوانی
    • آموزش وزن خوانی
    • نواختن قطعات
  • دانستنی های موسیقی
    • روانشناسی موسیقی
    • مقالات موسیقی
    • پادکست
    • معرفی کتاب
    • معرفی هنرمندان
    • معرفی قطعات موسیقی
  • دانلود نت پیانو
    • نت پیانو ایرانی
    • نت پیانو کلاسیک
    • نت پیانو متفرقه
  • خرید نت پیانو
 
  • instagram.com/piano4all.ir
  • piano4all.ir@gmail.com
  • بلاگ
  • تماس با ما
  • درباره ما
آموزش پیانو با علی بادی
  • آموزش پیانو
    • آموزش نت خوانی
    • آموزش وزن خوانی
    • نواختن قطعات
  • دانستنی های موسیقی
    • روانشناسی موسیقی
    • مقالات موسیقی
    • پادکست
    • معرفی کتاب
    • معرفی هنرمندان
    • معرفی قطعات موسیقی
  • دانلود نت پیانو
    • نت پیانو ایرانی
    • نت پیانو کلاسیک
    • نت پیانو متفرقه
  • خرید نت پیانو
0

ورود و ثبت نام

بلاگ

آموزش پیانو با علی بادیبلاگآموزش پیانونواختن قطعاتآموزش پیانو – جلسه پنجم

آموزش پیانو – جلسه پنجم

16 اردیبهشت 1401
ارسال شده توسط علی بادی
نواختن قطعات
1.47k بازدید

اجرای لگاتو – Legato

در جلسات گذشته با کلاویه های پیانو ، نحوه قرار گرفتنِ صحیحِ دست روی کلاویه پیانو ، با مفاصل و استخوان های دست و قسمت هایی که برای نوازندگی به آنها احتیاج هست ، آشنا شدیم ‌ . بعد از شناختِ نتها روی کلاویه های خودشان در کلید سل و کلید فا ، با اجرای لگاتو ، استکاتو و نان لگاتو آشنا شدیم و هشت درس را به شیوه نان لگاتو در جلسات گذشته ، تمرین دادیم .

در این جلسه قرار بر این که به بررسی و معرفی شیوه‌ی اجرا کردن (( لگاتو )) بپردازیم . اگر خاطرتون باشه تفاوت عمده که بین لگاتو (( اجرای متصل)) و اجرای نان لگاتو (( اجرای منفصل )) وجود داشت ، در نگه داشتن کلاویه های پیانو بود ‌. یعنی برای اجرای آن نان لگاتو ، قرار بر این بود که هر کدام از کلاویه‌ها ، بعد از تمام شدن ارزش زمانی ، رها شوند و کلاویه‌ی بعد پائین رود . شکل مچ کمک می‌کرد به برداشتن دست های نا از روی کلاویه و آماده شدنش برای فرود روی کلاویه بعدی . اما در اجرای لگاتو ، قرار بر این است که هر کدام از کلاویه‌ها ، زمانی بر داشته شوند که کلاویه‌ی بعدی ، پایین رفته باشد . در واقع این اتفاق همزمان باید بیفتد . مثلا در آرپژ دو ماژور ، برای نواختن نت سل ، زمانی اجازه دارم نت می را رها کنم که نت سل ، پائین رفته باشد .در خیلی از نت ها با عبارت (( لگاتوسیمو )) مواجه میشیم که در واقع شکل تشدید شده لگاتو هست . یعنی خیلی متصل. اما آنچه که فعلاً در این مقطع با آن کار داریم ، اجرای لگاتو است . یعنی هر کلاویه که پایین می‌رود ، زمانی برداشته شود که کلاویه‌ی بعدی، جایگزین آن شود .

تمرین مفید

یک تمرین مفید ، اجرای نتهای گام دو ماژور است . با انگشت دوم و سوم و چهارم ، به ترتیب دست راست ، سه نت اولِ گام (( دو رِ می )) را لگاتو مینوازیم . حالا با همان انگشتان ، نتهای (( رِ می فا )) و در ادامه نتهای(( می فا سُل )) و …. را به صورت لگاتو بازی کنیم .همچنان در لگاتو نواختن ، مچ نباید زاویه‌ی خاصی به خودش بگیرد و مچ یک زاویه صاف دارد و زمانی که لگاتو تمام می‌شود ، اجازه داریم مچ را به سمت بالا بیاوریم . مثلا در همین تمرین در گام دو کا نتها را سه تا سه تا لگاتو می‌نواختیم ، فرض میکنیم نتها سیاه هستند و بعد از نت سوم در ضرب چهارم ، سکوت داریم . جائی که سکوت وجود دارد ، مچ به همان حالت بالا (( نان لگاتو )) برداشته میشود. یعنی روی نت سوم باید De Toch شود و بعد از حرکت نان لگاتو دوباره Touch شود .حالا می‌توانیم به جای این که گام دو ماژور را بالا رونده بازی کنیم ، به صورت بر عکس یعنی پائین رونده بازی کنیم . به این ترتیب که انگشت چهارم دست راست روی نت دوی پنجم پیانو قرار می‌گیرد و به ترتیب (( دو سی لا )) را لگاتو مینوازیم و بعد از Touch روی نت لا ، نان لگاتو را انجام می‌دهیم.باید این تمرین بالا رونده و پائین رونده را در دو مُدل انجام دهیم . مُدل اول که فقط سه نت لگاتو نواخته می‌شوند و مدل دوم که بعد از اجرای سه نت ، با تصور یک سکوت سیاه ، مچ را به بالا حرکت دهیم و نان لگاتو را به نمایش بگذاریم .بهتر است در دو حالت شمارش کنیم . در حالت اول (( یک وَ دو وَ سه وَ ))در حالت دوم (( یک وُ دو وُ سه وُ چهار وُ )) بعد از تسلط روی دیت راست باید با همان مختصات گفته شده ، دست چپ را به بازی بکشانیم . انگشت چهارم دست چپ روی نت دوی میانه قرار می‌گیرد و به سمت راست ، سه نت سه نت حرکت می‌کنیم. در مدل دوم باید نان لگاتو را با فرض سکوت در ضرب چهارم ، اعمال کنیم .

یک نکته مهم

برای زمانی که مجبوریم کلاویه‌های سمت راستِ پیانو یا کلاویه‌های سمتِ چپ (( صداهای خیلی زیر یا صدا های خیلی بم )) را Touch کند ، نوازنده به هیچ وجه نباید خودش جابجا شود . در واقع جایگاه نوازنده روی صندلی ثابت است و فقط تنه را می‌تواند حرکت دهد .

تمرین لگاتو در دو دست
اشتراک گذاری:
دانلود نت تمرین لگاتو از سایت  Piano4all
دانلود فایل

برای مشاهده لینک دانلود لطفا وارد حساب کاربری خود شوید!

وارد شوید

پسورد فایل : گزارش خرابی لینک

محل نمایش فرم گزارش مشکل دانلود شما.
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
در یوتوب
ما را دنبال کنید!
Created by potrace 1.14, written by Peter Selinger 2001-2017
در آپارات
ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

آموزش پیانو – جلسه پانزدهم

اموزش پیانو – جلسه چهاردهم

تکنیک و گرم کردن انگشتان

آموزش پیانو – جلسه سیزدهم

آموزش پیانو – جلسه دوازدهم

آموزش پیانو – جلسه یازدهم

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • آموزش پیانو
  • آموزش نت خوانی
  • آموزش وزن خوانی
  • پادکست
  • معرفی قطعات موسیقی
  • معرفی کتاب
  • معرفی هنرمندان
  • مقالات موسیقی
  • نت پیانو ایرانی
  • نت پیانو کلاسیک
  • نت پیانو متفرقه
  • نواختن قطعات
نوشته‌های تازه
  • Mitsuko Uchida
  • دانلود نت پیانو The Kid LAROI – Justin Bieber – STAY
  • دانلود اصول عقلانی تکنیک نواختن پیانو – Alfred Cortot
  • آموزش پیانو – جلسه پانزدهم
  • Jan Miłosz Lisiecki
آموزش تخصصی پیانو

در این سایت مطالب آموزش تخصصی پیانو، نت خوانی، آموزش نوازندگی قطعات و وزن خوانی قرار می‌گیرد.

  • استان قم
  • piano4all.ir@gmail.com
فهرست سفارشی
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • آموزش پیانو
    • نواختن قطعات
    • آموزش نت خوانی
    • آموزش وزن خوانی
  • دانستنی های موسیقی
    • پادکست
    • روانشناسی موسیقی
    • معرفی قطعات موسیقی
    • معرفی کتاب
    • معرفی هنرمندان
    • مقالات موسیقی

تمامی حقوق برای سایت piano4all محفوظ می باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت