جستجو برای:
  • آموزش پیانو
    • آموزش نت خوانی
    • آموزش وزن خوانی
    • نواختن قطعات
  • دانستنی های موسیقی
    • روانشناسی موسیقی
    • مقالات موسیقی
    • پادکست
    • معرفی کتاب
    • معرفی هنرمندان
    • معرفی قطعات موسیقی
  • دانلود نت پیانو
    • نت پیانو ایرانی
    • نت پیانو کلاسیک
    • نت پیانو متفرقه
  • خرید نت پیانو
 
  • instagram.com/piano4all.ir
  • piano4all.ir@gmail.com
  • بلاگ
  • تماس با ما
  • درباره ما
آموزش پیانو با علی بادی
  • آموزش پیانو
    • آموزش نت خوانی
    • آموزش وزن خوانی
    • نواختن قطعات
  • دانستنی های موسیقی
    • روانشناسی موسیقی
    • مقالات موسیقی
    • پادکست
    • معرفی کتاب
    • معرفی هنرمندان
    • معرفی قطعات موسیقی
  • دانلود نت پیانو
    • نت پیانو ایرانی
    • نت پیانو کلاسیک
    • نت پیانو متفرقه
  • خرید نت پیانو
0

ورود و ثبت نام

بلاگ

آموزش پیانو با علی بادیبلاگآموزش پیانونواختن قطعاتآموزش پیانو – جلسه چهارم

آموزش پیانو – جلسه چهارم

16 اردیبهشت 1401
ارسال شده توسط علی بادی
نواختن قطعات
1.33k بازدید

علامت سر کلید – دیز ، بمل

در مثال بعدی علاوه بر رعایت شکل صحیح دست ، در اجرای نان لگاتو ها و ارزش های زمانی آنها، با علائم تغییر دهنده‌ای که روی سر کلید قرار می‌گیرند آشنا میشویم .
یک ارجاع می‌دهم به تئوری موسیقی که دو جور علامت تغییر دهنده میتواند وجود داشته باشد . علامتهای تغییر دهنده ای که در سر کلید معرفی می‌شوند و علامتهای تغییر دهنده‌ای که در میزان ها ، معرفی و اعمال می‌شوند اگر یک علامتی در سر کلید معرفی شده بود ، یعنی علامت ترکیبی بود برای تمام نتها در نظر گرفته می‌شود.به عنوان مثال در تمرین درس پنجم برای نت فا ، علامت دیز داریم . هرچند که علامت دیز ، برای نت فای خط پنجم قرار گرفته ، ولی تمام نتهای فا را در بر می‌گیرد.

نیم پرده

اگر هر کلاویه‌ی پیانو را یک نیم پرده نامگذاری کنیم ، یعنی از نت دو که کلاویه‌ی سفید است ، به کلاویه‌ی سیاه بعدی خودش بگوئیم (( نیم پرده )) از همان کلاویه‌ی سیاه و کلاویه‌ی سفیدِ بعدی ، دوباره (( نیم پرده )) و …. معنی دیز و بمل ، خیلی راحت پیدا میشوند روی کلاویه ها . به عنوان مثال (( فا دیز نیم پرده زیرتر که نیم پرده به سمت راست)) برویم . منظور از علامت ترکیبی یا سر کلید ، منظور این است که تمام نت های فا ، باید دیز اجرا شود . یعنی تمام نتهای فا را بایستی دیز در نظر بگیریم . علامت بِمُل ، برعکس علامت دیز کار می‌کند یعنی اگر هر کدام از کلاویه ها ، نیم پرده در نظر گرفته شوند ، علامت بِمُل ، یعنی نیم پرده به سمت چپ یا نیم پرده به سمت صداهای بم . دقیقا علامت ترکیبی یا سر کلید که برای دیز داشتیم ، برای بمل هم داریم ‌

درس پنجم

در این تمرین نت فا دیز در سر کلید است. با شماره انگشتهای داده شده ، اجرا میکنیم . یعنی (( نت رِ با انگشت سوم در دست چپ و نت سی با انگشت چهارم در دست راست )) (( شمارش فراموش نشود یک وَ دو وَ سه وَ چهار وَ )) اگر دقت کرده باشید در میزان سوم ، به جای نت فا ، فا دیز داریم .

درس ششم

در سر کلید نت سی ، بمل نوشته شده . یعنی تمام نتهای سی در متن قطعه باید بمل اجرا شوند . (( شمارش فراموش نشود )) در تمرینات بعدی همان روال باید حفظ شود و فقط نت ها متنوع تر می‌شوند هم از نظر جابجایی ملودی و هم از نظر تنوع انگشت گذاری و حتی فرکانس اصوات .

درس هفتم

انگشت چهارمِ دست راست ، روی نتِ دو پنجم پیانو ، (( یک اکتاو بالاتر از نت‌ِ دوی میانه )) ، قرار می‌گیرد. انگشت چهارم دست چپ هم روی نت رِ (( بعد از دوی میانه )) قرار می‌گیرد. در جاهائی که یکی از دستها سکوت دارند ، می‌توانیم دست را مماس روی کلاویه قرار بدیم یا حتی اگر سکوت طولانی است ، حتی دست را از روی کلاویه ها جدا کنیم . نتهای چنگ یا می‌توانند تنها نوشته شوند و هم بصورت گروهی که در این درس شما نت های چنگ را بصورت گروهی در میزان دوم ، سوم ، چهارم و … می‌بینید . فراموش نکنید که آنها را باید با شمارش درستِ (( یک وَ دو وَ )) کنترل کنیم .در میزان پنجم ، تغییر شماره انگشت در دست چپ وجود دارد . نت سل را در ابتدا با انگشت اول و همان نت سل در ادامه با انگشت دوم ، اجرا می‌شود.

درس هشتم

نکاتی که در دروس قبلی به آنها اشاره شد ، در این درس هم می‌بینیم.  مراقب نت فا  دیز و شمارش باشید . انگشت گذاری ها و حرکت نان لگاتو که با مُچ انجام می‌شود هم باشید .تا اینجا فقط به اجرای نان لگاتو ها اشاره شد ‌ (( اجرای هر کدام از نت ها به شیوه یا بیان نان لگاتو )) در جلسات بعدی به اجرای لگاتو ، استکاتو ، استکاتیسیمو ، لگاتوسیمو و در نهایت تمام موارد در کنار هم در تمرینات جدی تر خواهیم داشت .شاید مهمترین بخش از آموز پیانو ، تمرینات مستمر باشند . باید تمرین دُرست را دُرست و مُستَمر انجام دهیم و این يک قانون طلائی برای موفقیت در نوازندگی است. آنچه ما در طول هفته مستمر تلاش می‌کنیم ، در واقع از روز دوم و سوم مشخص میشه . به همین دلیل فاصله ننداختن بین روزهای هفته ، از مهمترین اتفاقات تمرینِ مفید خواهد بود .آنچه در این جلسه ، تمرین در نظر گرفته می‌شود، اجرای نت های (( نان لگاتو )) با انگشت های مشخص شده و شمارش با صدای بلند میباشد . در جلسات بعدی کتابها و سیستم های متنوع تری به مجموعه ما اضافه می‌شوند که به تمرین انگشتان، درک دیدن و دشیفر کردن خطوط عمودی نتها کمک خواهند کرد .

درس پنجم تا هشتم
اشتراک گذاری:
دانلود تمرین درس پنجم تا هشتم از سایت Piano4all.ir
دانلود فایل

برای مشاهده لینک دانلود لطفا وارد حساب کاربری خود شوید!

وارد شوید

پسورد فایل : گزارش خرابی لینک

محل نمایش فرم گزارش مشکل دانلود شما.
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
در یوتوب
ما را دنبال کنید!
Created by potrace 1.14, written by Peter Selinger 2001-2017
در آپارات
ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

آموزش پیانو – جلسه پانزدهم

اموزش پیانو – جلسه چهاردهم

تکنیک و گرم کردن انگشتان

آموزش پیانو – جلسه سیزدهم

آموزش پیانو – جلسه دوازدهم

آموزش پیانو – جلسه یازدهم

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • آموزش پیانو
  • آموزش نت خوانی
  • آموزش وزن خوانی
  • پادکست
  • معرفی قطعات موسیقی
  • معرفی کتاب
  • معرفی هنرمندان
  • مقالات موسیقی
  • نت پیانو ایرانی
  • نت پیانو کلاسیک
  • نت پیانو متفرقه
  • نواختن قطعات
نوشته‌های تازه
  • Mitsuko Uchida
  • دانلود نت پیانو The Kid LAROI – Justin Bieber – STAY
  • دانلود اصول عقلانی تکنیک نواختن پیانو – Alfred Cortot
  • آموزش پیانو – جلسه پانزدهم
  • Jan Miłosz Lisiecki
آموزش تخصصی پیانو

در این سایت مطالب آموزش تخصصی پیانو، نت خوانی، آموزش نوازندگی قطعات و وزن خوانی قرار می‌گیرد.

  • استان قم
  • piano4all.ir@gmail.com
فهرست سفارشی
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • آموزش پیانو
    • نواختن قطعات
    • آموزش نت خوانی
    • آموزش وزن خوانی
  • دانستنی های موسیقی
    • پادکست
    • روانشناسی موسیقی
    • معرفی قطعات موسیقی
    • معرفی کتاب
    • معرفی هنرمندان
    • مقالات موسیقی

تمامی حقوق برای سایت piano4all محفوظ می باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت