جستجو برای:
  • آموزش پیانو
    • آموزش نت خوانی
    • آموزش وزن خوانی
    • نواختن قطعات
  • دانستنی های موسیقی
    • روانشناسی موسیقی
    • مقالات موسیقی
    • پادکست
    • معرفی کتاب
    • معرفی هنرمندان
    • معرفی قطعات موسیقی
  • دانلود نت پیانو
    • نت پیانو ایرانی
    • نت پیانو کلاسیک
    • نت پیانو متفرقه
  • خرید نت پیانو
 
  • instagram.com/piano4all.ir
  • piano4all.ir@gmail.com
  • بلاگ
  • تماس با ما
  • درباره ما
آموزش پیانو با علی بادی
  • آموزش پیانو
    • آموزش نت خوانی
    • آموزش وزن خوانی
    • نواختن قطعات
  • دانستنی های موسیقی
    • روانشناسی موسیقی
    • مقالات موسیقی
    • پادکست
    • معرفی کتاب
    • معرفی هنرمندان
    • معرفی قطعات موسیقی
  • دانلود نت پیانو
    • نت پیانو ایرانی
    • نت پیانو کلاسیک
    • نت پیانو متفرقه
  • خرید نت پیانو
0

ورود و ثبت نام

بلاگ

آموزش پیانو با علی بادیبلاگآموزش پیانونواختن قطعاتاموزش پیانو – جلسه چهاردهم

اموزش پیانو – جلسه چهاردهم

20 اردیبهشت 1401
ارسال شده توسط علی بادی
نواختن قطعات
1.91k بازدید

درس بیست و هفتم

استکاتو ، لگاتو به استکاتو و ترکیب آنها

مفهوم استکاتو در تئوری موسیقی به معنی 1/2 اجرا شدن نت و 1/2 سکوت آن است . مثلا اگر نت سیاه نت داشته باشیم که استکاتو دارد ، از نظز تئوری تبدیل می‌شود به یک نت چنگ به اضافه یک سکوت چنگ . این تعریف درستی است اما از دید تئوری موسیقی اما در اجرا استکاتو ، یک کارکتر و یک شخصیت دارد که باید آن را بشناسیم و ارائه کنیم و نوازنده نباید خودش را درگیر این ارزش زمانی نمیکند . به شکلی که اگر مد نظرِ آهنگساز ، نت چنگ در کنار سکوت چنگ بود ، قطعا همین الگو را می‌نوشت و لزومی نداشت سیاه را به صورت استکاتو بنویسد . دو مدل استکاتو‌ی دیگر هم داریم . متسواستکاتو(( نیمه مقطع )) که 3/4 نت اجرا می‌شود و 1/4 آن سکوت می‌شود و در استکاتوسیمو (( بیش مقطع )) 1/4 اجرا می‌شود و 3/4 آن به سکوت تبدیل می‌شود . در درس بیست و هفتم نت های فا و دو را بایستی استکاتو نواخت . علامت هستکاتو ، نقطه‌ای آی که پائین نت یا بالای ، قرار می‌گیرد . مثل میزان اول که پائین نت های فا و دو دد کلید سل می‌بینیم و یا میزان سوم در بالای نتهای لا و سل در کلید فا می‌بینیم .

انواع اجرای استکاتو

اصولا سه مدل استکاتو در نوازندگی پیانو رایج است . مدل اول استکاتوهائی که انرزیشون برای اجرای از (( مچ )) گرفته می‌شود . مدل دوم استکاتوهائی که انرژیشون از (( ساعد و بازو )) گرفته می‌شود و مدل سوم استکاتوهایی که انرژیشون را صرفا از (( انگشت )) می‌گیرند. در این مقطع و در این درس استکاتوهایی را که در درس می‌بینیم را بایستی صرفا از (( انگشتان )) نواخت و به هیج عنوان انرژیشان را از مچ و یا بازو و ساعد نمیگیرند . منظور این است که هیچ حرکت اضافی را به مچ و ساعد و بازو ندهیم و فقط انگشتان، اکتیو و فعال باشند . در واقع انگشت از مفصل خودش بلند می‌شود و روی کلاویه پیانو می‌افتد و بعد برداشته می‌شود. میتونیم اینگونه تصور گویم که کلاویه های پیانو بسیار داغ هستند و باید با اولین لمس و تماس ، خیلی زود و سریع انگشت را بلند کرد .
علامت تنوتو در میزان دوم روی نت ر ، به معنی کشیده و عمیق است (( بایستی تا انتها ، ارزش زمانی آن را حفظ کنیم )) بر خلاف نتهای میزان اول نباید استکاتو نواخت و ارزش زمانی آن کامل است .نوانس های نوشته شده در درس را رعایت کنید و شمارش را فراموش نکنید .بعد از تسلط روی درس و جزئیات آن ، سرعت را کمی بالاتر ببرید .

درس بیست و هشتم

در این درس با علامتی آشنا می‌شویم که در میزان اول روی نت می در دست چپ آمده و البته در میزان‌های بعدی هم روی نت های دیگر دیده می‌شود . آن علامت (( آکسان یا اَکسِنت )) میباشد که باید آن را با تاکید بیشتری نواخت . در واقع باید بدانیم که آکسانها بر اساس نوانسی که برایشان تعریف شده باید نواخته شوند . قطعا آکسانی که در نوانس p اجرا می‌شود ، با آکسانی که در نوانس f نواخته می‌شود نباید یکسان باشد . در این درس ، استکاتو ، آکسان و تنوتو را می‌بینیم. چنانچه با شمارش تمرین کنیم خواهیم دید که شمارش در دو دست به شکلی خاص انجام می‌شود . به شمارش میزان اول توجه کنید …… نت اول دست چپ (( یک )) نت دوم دست راست (( وَ )) نت سوم دست راست (( دو )) و نت چهارم دست چپ (( وَ )) . نت اول آکسان دارد و استکاتو نیست ولی سه نت بعدی استکاتو اجرا می‌شوند .

درس بیست و نهم

در این درس نتهای استکاتو و تنوتو را با هم و در کنار هم می‌بینیم. در میزان اول و دوم سل بمل و لا بمل در دست راست ، بعنوان ضرب اول و دوم استکاتو هستند اما در همان میزان دست چپ نت سفید ر بمل که ضرب سوم و چهارم میباشد را باید تنوتو بنوازیم و تا انتهای ضرب چهارم نگه داشته می‌شود. (( عمیق و کشیده )) قبلا درباره نیم پرده ها و بِمُل (( bemol )) صحبت شده و پیشنهاد میدم جتما درسهای قبل را مرور کنید . مراقب انگشت گذاری ها باشید و با شمارش تمرین کنید .

نکته مهم

در دست چپ میزان دوم برای نواختن نت ر بمل ، دست چپ ؛ بایستی از روی دست راست به حالت کمان گذر کند . می‌توانیم در زمان به پایان رسیدن نتهایی که تنوتو دارند ، مچ را به حالت de touch از روی کلاویه رها کرد . (( شبیه نان لگاتو به مچ دست ، فرم بدهیم ))

درس بیست و هفتم ، بیست و هشتم ، بیست و نهم
اشتراک گذاری:
دانلود درس بیست هفتم ، بیست و هشتم ، بیست و نهم از سایت Piano4all
دانلود فایل

برای مشاهده لینک دانلود لطفا وارد حساب کاربری خود شوید!

وارد شوید

پسورد فایل : گزارش خرابی لینک

محل نمایش فرم گزارش مشکل دانلود شما.
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
در یوتوب
ما را دنبال کنید!
Created by potrace 1.14, written by Peter Selinger 2001-2017
در آپارات
ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

آموزش پیانو – جلسه پانزدهم

تکنیک و گرم کردن انگشتان

آموزش پیانو – جلسه سیزدهم

آموزش پیانو – جلسه دوازدهم

آموزش پیانو – جلسه یازدهم

آموزش پیانو – جلسه دهم

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • آموزش پیانو
  • آموزش نت خوانی
  • آموزش وزن خوانی
  • پادکست
  • معرفی قطعات موسیقی
  • معرفی کتاب
  • معرفی هنرمندان
  • مقالات موسیقی
  • نت پیانو ایرانی
  • نت پیانو کلاسیک
  • نت پیانو متفرقه
  • نواختن قطعات
نوشته‌های تازه
  • Mitsuko Uchida
  • دانلود نت پیانو The Kid LAROI – Justin Bieber – STAY
  • دانلود اصول عقلانی تکنیک نواختن پیانو – Alfred Cortot
  • آموزش پیانو – جلسه پانزدهم
  • Jan Miłosz Lisiecki
آموزش تخصصی پیانو

در این سایت مطالب آموزش تخصصی پیانو، نت خوانی، آموزش نوازندگی قطعات و وزن خوانی قرار می‌گیرد.

  • استان قم
  • piano4all.ir@gmail.com
فهرست سفارشی
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • آموزش پیانو
    • نواختن قطعات
    • آموزش نت خوانی
    • آموزش وزن خوانی
  • دانستنی های موسیقی
    • پادکست
    • روانشناسی موسیقی
    • معرفی قطعات موسیقی
    • معرفی کتاب
    • معرفی هنرمندان
    • مقالات موسیقی

تمامی حقوق برای سایت piano4all محفوظ می باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت