آموزش پیانو – جلسه پنجم
اجرای لگاتو – Legato
در جلسات گذشته با کلاویه های پیانو ، نحوه قرار گرفتنِ صحیحِ دست روی کلاویه پیانو ، با مفاصل و استخوان های دست و قسمت هایی که برای نوازندگی به آنها احتیاج هست ، آشنا شدیم . بعد از شناختِ نتها روی کلاویه های خودشان در کلید سل و کلید فا ، با اجرای لگاتو ، استکاتو و نان لگاتو آشنا شدیم و هشت درس را به شیوه نان لگاتو در جلسات گذشته ، تمرین دادیم .
در این جلسه قرار بر این که به بررسی و معرفی شیوهی اجرا کردن (( لگاتو )) بپردازیم . اگر خاطرتون باشه تفاوت عمده که بین لگاتو (( اجرای متصل)) و اجرای نان لگاتو (( اجرای منفصل )) وجود داشت ، در نگه داشتن کلاویه های پیانو بود . یعنی برای اجرای آن نان لگاتو ، قرار بر این بود که هر کدام از کلاویهها ، بعد از تمام شدن ارزش زمانی ، رها شوند و کلاویهی بعد پائین رود . شکل مچ کمک میکرد به برداشتن دست های نا از روی کلاویه و آماده شدنش برای فرود روی کلاویه بعدی . اما در اجرای لگاتو ، قرار بر این است که هر کدام از کلاویهها ، زمانی بر داشته شوند که کلاویهی بعدی ، پایین رفته باشد . در واقع این اتفاق همزمان باید بیفتد . مثلا در آرپژ دو ماژور ، برای نواختن نت سل ، زمانی اجازه دارم نت می را رها کنم که نت سل ، پائین رفته باشد .در خیلی از نت ها با عبارت (( لگاتوسیمو )) مواجه میشیم که در واقع شکل تشدید شده لگاتو هست . یعنی خیلی متصل. اما آنچه که فعلاً در این مقطع با آن کار داریم ، اجرای لگاتو است . یعنی هر کلاویه که پایین میرود ، زمانی برداشته شود که کلاویهی بعدی، جایگزین آن شود .
تمرین مفید
یک تمرین مفید ، اجرای نتهای گام دو ماژور است . با انگشت دوم و سوم و چهارم ، به ترتیب دست راست ، سه نت اولِ گام (( دو رِ می )) را لگاتو مینوازیم . حالا با همان انگشتان ، نتهای (( رِ می فا )) و در ادامه نتهای(( می فا سُل )) و …. را به صورت لگاتو بازی کنیم .همچنان در لگاتو نواختن ، مچ نباید زاویهی خاصی به خودش بگیرد و مچ یک زاویه صاف دارد و زمانی که لگاتو تمام میشود ، اجازه داریم مچ را به سمت بالا بیاوریم . مثلا در همین تمرین در گام دو کا نتها را سه تا سه تا لگاتو مینواختیم ، فرض میکنیم نتها سیاه هستند و بعد از نت سوم در ضرب چهارم ، سکوت داریم . جائی که سکوت وجود دارد ، مچ به همان حالت بالا (( نان لگاتو )) برداشته میشود. یعنی روی نت سوم باید De Toch شود و بعد از حرکت نان لگاتو دوباره Touch شود .حالا میتوانیم به جای این که گام دو ماژور را بالا رونده بازی کنیم ، به صورت بر عکس یعنی پائین رونده بازی کنیم . به این ترتیب که انگشت چهارم دست راست روی نت دوی پنجم پیانو قرار میگیرد و به ترتیب (( دو سی لا )) را لگاتو مینوازیم و بعد از Touch روی نت لا ، نان لگاتو را انجام میدهیم.باید این تمرین بالا رونده و پائین رونده را در دو مُدل انجام دهیم . مُدل اول که فقط سه نت لگاتو نواخته میشوند و مدل دوم که بعد از اجرای سه نت ، با تصور یک سکوت سیاه ، مچ را به بالا حرکت دهیم و نان لگاتو را به نمایش بگذاریم .بهتر است در دو حالت شمارش کنیم . در حالت اول (( یک وَ دو وَ سه وَ ))در حالت دوم (( یک وُ دو وُ سه وُ چهار وُ )) بعد از تسلط روی دیت راست باید با همان مختصات گفته شده ، دست چپ را به بازی بکشانیم . انگشت چهارم دست چپ روی نت دوی میانه قرار میگیرد و به سمت راست ، سه نت سه نت حرکت میکنیم. در مدل دوم باید نان لگاتو را با فرض سکوت در ضرب چهارم ، اعمال کنیم .
یک نکته مهم
برای زمانی که مجبوریم کلاویههای سمت راستِ پیانو یا کلاویههای سمتِ چپ (( صداهای خیلی زیر یا صدا های خیلی بم )) را Touch کند ، نوازنده به هیچ وجه نباید خودش جابجا شود . در واقع جایگاه نوازنده روی صندلی ثابت است و فقط تنه را میتواند حرکت دهد .
برای مشاهده لینک دانلود لطفا وارد حساب کاربری خود شوید!
وارد شویدپسورد فایل : گزارش خرابی لینک
دیدگاهتان را بنویسید