آموزش پیانو – جلسه چهارم
علامت سر کلید – دیز ، بمل
در مثال بعدی علاوه بر رعایت شکل صحیح دست ، در اجرای نان لگاتو ها و ارزش های زمانی آنها، با علائم تغییر دهندهای که روی سر کلید قرار میگیرند آشنا میشویم .
یک ارجاع میدهم به تئوری موسیقی که دو جور علامت تغییر دهنده میتواند وجود داشته باشد . علامتهای تغییر دهنده ای که در سر کلید معرفی میشوند و علامتهای تغییر دهندهای که در میزان ها ، معرفی و اعمال میشوند اگر یک علامتی در سر کلید معرفی شده بود ، یعنی علامت ترکیبی بود برای تمام نتها در نظر گرفته میشود.به عنوان مثال در تمرین درس پنجم برای نت فا ، علامت دیز داریم . هرچند که علامت دیز ، برای نت فای خط پنجم قرار گرفته ، ولی تمام نتهای فا را در بر میگیرد.
نیم پرده
اگر هر کلاویهی پیانو را یک نیم پرده نامگذاری کنیم ، یعنی از نت دو که کلاویهی سفید است ، به کلاویهی سیاه بعدی خودش بگوئیم (( نیم پرده )) از همان کلاویهی سیاه و کلاویهی سفیدِ بعدی ، دوباره (( نیم پرده )) و …. معنی دیز و بمل ، خیلی راحت پیدا میشوند روی کلاویه ها . به عنوان مثال (( فا دیز نیم پرده زیرتر که نیم پرده به سمت راست)) برویم . منظور از علامت ترکیبی یا سر کلید ، منظور این است که تمام نت های فا ، باید دیز اجرا شود . یعنی تمام نتهای فا را بایستی دیز در نظر بگیریم . علامت بِمُل ، برعکس علامت دیز کار میکند یعنی اگر هر کدام از کلاویه ها ، نیم پرده در نظر گرفته شوند ، علامت بِمُل ، یعنی نیم پرده به سمت چپ یا نیم پرده به سمت صداهای بم . دقیقا علامت ترکیبی یا سر کلید که برای دیز داشتیم ، برای بمل هم داریم
درس پنجم
در این تمرین نت فا دیز در سر کلید است. با شماره انگشتهای داده شده ، اجرا میکنیم . یعنی (( نت رِ با انگشت سوم در دست چپ و نت سی با انگشت چهارم در دست راست )) (( شمارش فراموش نشود یک وَ دو وَ سه وَ چهار وَ )) اگر دقت کرده باشید در میزان سوم ، به جای نت فا ، فا دیز داریم .
درس ششم
در سر کلید نت سی ، بمل نوشته شده . یعنی تمام نتهای سی در متن قطعه باید بمل اجرا شوند . (( شمارش فراموش نشود )) در تمرینات بعدی همان روال باید حفظ شود و فقط نت ها متنوع تر میشوند هم از نظر جابجایی ملودی و هم از نظر تنوع انگشت گذاری و حتی فرکانس اصوات .
درس هفتم
انگشت چهارمِ دست راست ، روی نتِ دو پنجم پیانو ، (( یک اکتاو بالاتر از نتِ دوی میانه )) ، قرار میگیرد. انگشت چهارم دست چپ هم روی نت رِ (( بعد از دوی میانه )) قرار میگیرد. در جاهائی که یکی از دستها سکوت دارند ، میتوانیم دست را مماس روی کلاویه قرار بدیم یا حتی اگر سکوت طولانی است ، حتی دست را از روی کلاویه ها جدا کنیم . نتهای چنگ یا میتوانند تنها نوشته شوند و هم بصورت گروهی که در این درس شما نت های چنگ را بصورت گروهی در میزان دوم ، سوم ، چهارم و … میبینید . فراموش نکنید که آنها را باید با شمارش درستِ (( یک وَ دو وَ )) کنترل کنیم .در میزان پنجم ، تغییر شماره انگشت در دست چپ وجود دارد . نت سل را در ابتدا با انگشت اول و همان نت سل در ادامه با انگشت دوم ، اجرا میشود.
درس هشتم
نکاتی که در دروس قبلی به آنها اشاره شد ، در این درس هم میبینیم. مراقب نت فا دیز و شمارش باشید . انگشت گذاری ها و حرکت نان لگاتو که با مُچ انجام میشود هم باشید .تا اینجا فقط به اجرای نان لگاتو ها اشاره شد (( اجرای هر کدام از نت ها به شیوه یا بیان نان لگاتو )) در جلسات بعدی به اجرای لگاتو ، استکاتو ، استکاتیسیمو ، لگاتوسیمو و در نهایت تمام موارد در کنار هم در تمرینات جدی تر خواهیم داشت .شاید مهمترین بخش از آموز پیانو ، تمرینات مستمر باشند . باید تمرین دُرست را دُرست و مُستَمر انجام دهیم و این يک قانون طلائی برای موفقیت در نوازندگی است. آنچه ما در طول هفته مستمر تلاش میکنیم ، در واقع از روز دوم و سوم مشخص میشه . به همین دلیل فاصله ننداختن بین روزهای هفته ، از مهمترین اتفاقات تمرینِ مفید خواهد بود .آنچه در این جلسه ، تمرین در نظر گرفته میشود، اجرای نت های (( نان لگاتو )) با انگشت های مشخص شده و شمارش با صدای بلند میباشد . در جلسات بعدی کتابها و سیستم های متنوع تری به مجموعه ما اضافه میشوند که به تمرین انگشتان، درک دیدن و دشیفر کردن خطوط عمودی نتها کمک خواهند کرد .
برای مشاهده لینک دانلود لطفا وارد حساب کاربری خود شوید!
وارد شویدپسورد فایل : گزارش خرابی لینک
دیدگاهتان را بنویسید