اموزش پیانو – جلسه چهاردهم
درس بیست و هفتم
استکاتو ، لگاتو به استکاتو و ترکیب آنها
مفهوم استکاتو در تئوری موسیقی به معنی 1/2 اجرا شدن نت و 1/2 سکوت آن است . مثلا اگر نت سیاه نت داشته باشیم که استکاتو دارد ، از نظز تئوری تبدیل میشود به یک نت چنگ به اضافه یک سکوت چنگ . این تعریف درستی است اما از دید تئوری موسیقی اما در اجرا استکاتو ، یک کارکتر و یک شخصیت دارد که باید آن را بشناسیم و ارائه کنیم و نوازنده نباید خودش را درگیر این ارزش زمانی نمیکند . به شکلی که اگر مد نظرِ آهنگساز ، نت چنگ در کنار سکوت چنگ بود ، قطعا همین الگو را مینوشت و لزومی نداشت سیاه را به صورت استکاتو بنویسد . دو مدل استکاتوی دیگر هم داریم . متسواستکاتو(( نیمه مقطع )) که 3/4 نت اجرا میشود و 1/4 آن سکوت میشود و در استکاتوسیمو (( بیش مقطع )) 1/4 اجرا میشود و 3/4 آن به سکوت تبدیل میشود . در درس بیست و هفتم نت های فا و دو را بایستی استکاتو نواخت . علامت هستکاتو ، نقطهای آی که پائین نت یا بالای ، قرار میگیرد . مثل میزان اول که پائین نت های فا و دو دد کلید سل میبینیم و یا میزان سوم در بالای نتهای لا و سل در کلید فا میبینیم .
انواع اجرای استکاتو
اصولا سه مدل استکاتو در نوازندگی پیانو رایج است . مدل اول استکاتوهائی که انرزیشون برای اجرای از (( مچ )) گرفته میشود . مدل دوم استکاتوهائی که انرژیشون از (( ساعد و بازو )) گرفته میشود و مدل سوم استکاتوهایی که انرژیشون را صرفا از (( انگشت )) میگیرند. در این مقطع و در این درس استکاتوهایی را که در درس میبینیم را بایستی صرفا از (( انگشتان )) نواخت و به هیج عنوان انرژیشان را از مچ و یا بازو و ساعد نمیگیرند . منظور این است که هیچ حرکت اضافی را به مچ و ساعد و بازو ندهیم و فقط انگشتان، اکتیو و فعال باشند . در واقع انگشت از مفصل خودش بلند میشود و روی کلاویه پیانو میافتد و بعد برداشته میشود. میتونیم اینگونه تصور گویم که کلاویه های پیانو بسیار داغ هستند و باید با اولین لمس و تماس ، خیلی زود و سریع انگشت را بلند کرد .
علامت تنوتو در میزان دوم روی نت ر ، به معنی کشیده و عمیق است (( بایستی تا انتها ، ارزش زمانی آن را حفظ کنیم )) بر خلاف نتهای میزان اول نباید استکاتو نواخت و ارزش زمانی آن کامل است .نوانس های نوشته شده در درس را رعایت کنید و شمارش را فراموش نکنید .بعد از تسلط روی درس و جزئیات آن ، سرعت را کمی بالاتر ببرید .
درس بیست و هشتم
در این درس با علامتی آشنا میشویم که در میزان اول روی نت می در دست چپ آمده و البته در میزانهای بعدی هم روی نت های دیگر دیده میشود . آن علامت (( آکسان یا اَکسِنت )) میباشد که باید آن را با تاکید بیشتری نواخت . در واقع باید بدانیم که آکسانها بر اساس نوانسی که برایشان تعریف شده باید نواخته شوند . قطعا آکسانی که در نوانس p اجرا میشود ، با آکسانی که در نوانس f نواخته میشود نباید یکسان باشد . در این درس ، استکاتو ، آکسان و تنوتو را میبینیم. چنانچه با شمارش تمرین کنیم خواهیم دید که شمارش در دو دست به شکلی خاص انجام میشود . به شمارش میزان اول توجه کنید …… نت اول دست چپ (( یک )) نت دوم دست راست (( وَ )) نت سوم دست راست (( دو )) و نت چهارم دست چپ (( وَ )) . نت اول آکسان دارد و استکاتو نیست ولی سه نت بعدی استکاتو اجرا میشوند .
درس بیست و نهم
در این درس نتهای استکاتو و تنوتو را با هم و در کنار هم میبینیم. در میزان اول و دوم سل بمل و لا بمل در دست راست ، بعنوان ضرب اول و دوم استکاتو هستند اما در همان میزان دست چپ نت سفید ر بمل که ضرب سوم و چهارم میباشد را باید تنوتو بنوازیم و تا انتهای ضرب چهارم نگه داشته میشود. (( عمیق و کشیده )) قبلا درباره نیم پرده ها و بِمُل (( bemol )) صحبت شده و پیشنهاد میدم جتما درسهای قبل را مرور کنید . مراقب انگشت گذاری ها باشید و با شمارش تمرین کنید .
نکته مهم
در دست چپ میزان دوم برای نواختن نت ر بمل ، دست چپ ؛ بایستی از روی دست راست به حالت کمان گذر کند . میتوانیم در زمان به پایان رسیدن نتهایی که تنوتو دارند ، مچ را به حالت de touch از روی کلاویه رها کرد . (( شبیه نان لگاتو به مچ دست ، فرم بدهیم ))
برای مشاهده لینک دانلود لطفا وارد حساب کاربری خود شوید!
وارد شویدپسورد فایل : گزارش خرابی لینک
دیدگاهتان را بنویسید