چالش اجرا در حضور جمع – بخش چهارم
برگزیده ای از کتاب فن نواختن پیانو
بخش چهارم
وقتی من انسان کاملا آرام و متمدنی را میبینم که هنگام اجرای قطعه ای با پیانو ، مثلاً اینترمتزوی آرام و ملایم برامس ، به کلی تغییر حالت می یابد و آشفته و هیجان زده می شود ، حیرت می کنم . ناگهان تنفس او سنگین ، چشمهایش گرد و لبهایش جمع میشود ، دیافراگم ، سفت میشود و پای چپ شروع به مالش زمین می کند ، شانه راست جلو میآید و سر به چپ و راست و بالا و پایین نوسان می کند. تمام این عوامل تحت عنوان هنرمندی ، احساسات وجد انگیز ، حالت شاعرانه و تغزلی انجام میشود . چقدر این کارها جنبه نمایشی دارد و چه مقدار عظیمی انرژی که با توجه به حالت قطع کاملاً غیر ضروری است صرف آنها میشود . باید اعتراف کرد که منظره ای است دیدنی و شنونده عامی را تحت تأثیر قرار میدهد . شاید در این دوران ارتباطات تصویری – تلویزیون – تمایلی برای جایگزین کردن لذات صوتی با تصویری وجود داشته باشد .
هر چند تمرین باید اساساً فعالیتی آگاهانه باشد ، ولی در اجرا در حضور جمع ترکیبی از فرآیندهای خودکار ، نیمه خود آگاه و حداقلی از فرایند خودآگاه به کار میرود. وقتی فعالیتهای خودکار به خوبی برقرار شده باشند ، اجزای خودجوش فی البداهه و خلاق خود را بدون مانع ظاهر میسازند و پرمعنی ترین ایدههای تفسیری در یک آن به منصه ظهور میرسند . در اجرا در صحنه بخش خودآگاه مغز نباید در فرایند نیمه خودآگاه دخالت کند ، بلکه باید به اجزای عمومی تر و جانبی بپردازد. روی نت های منفرد و الگوهای تکنیکی تمرکز نکنید، بلکه مراقب فرم و ساختار قطعه، نقاط قوی و ضعیف دینامیک قطعه ، تعلیق ها و طول توقف ها باشید. به عبارت دیگر ، توجه آگاهانه خود را به آن جنبه های موسیقی معطوف سازید که با عادات خودکار تداخلی ندارند. اگر بخش خودآگاه و بازدارنده مغز با الگوهای حرکتی خودکاری که قبلاً به خوبی جا افتاده است تداخل نمایند ، ممکن است باعث اشکال در کارت حافظه شوند.
ترتیب اولویت هایی که در یک اجرای زنده باید مراعات شوند :
تفسیر های اصیل ، شخصی و مجاب کننده که تا نهایت درجه ممکن خودجوشانه و خلاقانه باشند.
عالیترین نحوه لمس شصتی ها در متنوع ترین اشکال خود.
دینامیک در گسترده ترین حد ممکن.
مکث های متناسب با شرایط آکوستیکی سالنکنسرت ، مکث های بیشتر بر مکث های کمتر ترجیح دارند.
تاکید روی نتها مطابق با درجه اهمیت آنها باشد. نت های سریع و متوالی همراهی کننده ، پاساژها و نت های پرکننده باید ملایمتر نواخته شوند ، پیشاهای کوتاه و مشتقات آنها باید به عنوان اجزاء مکمل تلقی شوند.
هیچ نتی نباید اشتباه نواخته شود ، ولی مراقب باشید که نتهای صحیح را با واضح ترین شیوه آرتیکولاسیون بنوازید.
دیدگاهتان را بنویسید