پادکست تاریخچه آموزش موسیقی به کودکان – بخش پنجم
تاریخچه آموزش موسیقی به کودکان
بخش پنجم
زولتان کدای چه کسی بود ؟
Zoltán Kodály (1882-1967)، آهنگساز و نوازنده برجسته مجارستانی، بخش قابل توجهی از تلاش های خلاقانه خود را به سمت آموزش موسیقی ملت مجارستان هدایت کرد – علاقه ای که در طول سالیان متمادی شکل گرفت. چنین تلاش هایی با مجموعه ترانه های محلی آغاز شد که در سال 1905 آغاز شد. از آنجایی که او از نیاز شدید به بهبود کیفیت آواز و آموزش موسیقی معلمان و کودکان آگاه شد، در دهه 1920 آهنگسازی برای گروه های کر کودکان را آغاز کرد و به دانشجویان آهنگسازی خود نیاز داشت. برای انجام همین کار موسیقی فولکلور الهام بخش، و همچنین پایه موسیقی، برای بسیاری از ساختهها بود. در سال 1929 او مصمم بود آموزش موسیقی را اصلاح کند و آن را به بخشی جدایی ناپذیر از آموزش هر کودک تبدیل کند.
او در یک سخنرانی در مورد گروه های کر کودکان در سال 1929 گفت: “موسیقی و آواز را در مدرسه به گونه ای آموزش دهید که شکنجه نباشد، بلکه شادی برای دانش آموز باشد. تشنگی برای موسیقی زیباتر را در او تلقین کنید، عطشی که تا آخر عمر ادامه خواهد داشت اگر کودک در حساس ترین دوره – بین سال های ششم و شانزدهم – حداقل یک بار از جریان موسیقی زندگی آفرین سیر نشود – به سختی می شود. بعداً برای او مفید باشد. اغلب یک تجربه واحد روح جوان را برای یک عمر کامل به روی موسیقی باز می کند. این تجربه را نمی توان به شانس واگذار کرد، این وظیفه مدرسه است که آن را فراهم کند.» (منتخب نوشته ها ص 120)
کدای بر این باور بود که موسیقی به معنای رشد کل هستی فرد است – شخصیت، عقل و احساسات. او گفت: «موسیقی یک غذای معنوی برای همه است. بنابراین مطالعه کردم که چگونه افراد بیشتری را به موسیقی خوب در دسترس قرار دهم.» (کودالی، 1966) کودالی متوجه شد که این بخشی از میراث اساسی همه است و برای رشد انسان ضروری است و باید در سنین پایین شروع شود. Jenö Ádám، همکار اولیه و برجسته Kodály، اظهار داشت: «مهمترین چیز این است که عشق غریزی کودک به آواز خواندن و نواختن را به فعلیت برسانیم، تا متوجه تغییر حالات او از طریق آهنگ ها، احساسات و تجربیاتش شویم. به عبارت دیگر، برای ایجاد معجزه موسیقی.
پسورد فایل : گزارش خرابی لینک
دیدگاهتان را بنویسید