چالش اجرا در حضور جمع – بخش اول
4 فروردین 1401
ارسال شده توسط علی بادی
925 بازدید
برگزیده ای از کتاب فن نواختن پیانو
بخش اول
چون موسیقی هنری اجرایی است و هدف نهایی ما ارائه تفسیر صریح از قطعاتی است که مینوازیم ، تفسیری که تعبیر شخصی ما را منتقل میسازد . خواه اجرای ما برای کنسرت زنده و خواه به منظور ضبط در صفحه یا فیلم باشد ، در هر حال هدف ما ایجاد رابطه با شنوندگان است . هرچند امروزه بیش از هر زمان دیگری دروس و نوشته هایی درباره موسیقی وجود دارد، هدف نهایی ما این است که موسیقی را قابل شنیدن سازیم ، یعنی آن را بنوازیم .
تمام مطالبی که تا به حال در این کتاب آمده است به منظور آماده ساختن ماست برای اجرا بوده است .تمام مطالعات ما درباره تخیل ، آهنگسازی ، تکنیک ،تفسیر ،تئوری ،روش به یاد سپاری قطعات ،شیوه تمرین و یادگیری نحوه مناسب بیان موسیقی، برای این بوده است که پیانیست ها بتوانند اجراکننده بهتری باشند . در واقع اجرا نوعی از تدریس است .
آن مربی که بتواند دروس خود را عملاً نشان دهد به طور غیرقابل غیاسی، موثرتر از آن مربی است که قادر به این کار نباشد . یکی از قسمتهای اساسی مطالعات یک پیانیست این است که تا جایی که ممکن است به اجراها و کنسرت های بیشتری گوش بدهد . البته ترجیحاً به بهترین آنها . با وجود این عملا از هر تجربه ای می توان چیزی آموخت . از آنجایی که تفسیر ها بسیار متفاوتند و چون هر نوازنده هر بار به گونهای متفاوتی می نوازد ، ما فرصتهای نامحدودی برای یادگیری از اجراها خواه زنده و خواه ، ضبط شده داریم . مشکل بزرگ در اجرا در حضور جمع ، ناشی از تفاوت محیط کنسرت زنده با اتاق تمرین است . شرایط قابل پیشبینی و نیز غیرقابل پیشبینی زیادی در یک کنسرت زنده وجود دارد و متاسفانه برخی از شرایط غیرقابل پیش بینی ، خارج از کنترل ما هستند . وضعیت پیانو ، شرایط آکوستیکی ، سر و صدا در حین اجرای کنسرت ، عکاسان ، وضع مزاجی ما ، شوک های هیجانی قبل از اجرا یا در حین اجرا . تمام اینها لطمات خود را وارد می سازند. اما همواره باید از شرایط قابل پیشبینی آگاه باشیم و خود را برای رویارویی با آنها آماده کنیم .
اولاً و مهمتر از همه اینکه ، همه ، در روی صحنه خود را به گونه متفاوتی احساس میکنند و تازه موضوع به اینجا ختم نمی شود . البته میزان تنش و فشار متغیر است ولی تنش فشار ، همواره به شکلی و به فرمی وجود دارند و نوازنده را تحت تاثیر قرار میدهند . در حالت آرمانی این دو عامل پیانیست را به طور مثبت و انگیزند های تحت تاثیر قرار می دهند و باعث میشوند که از مرز توانایی خود نیز بگذرد ولی عکس این حالت نیز می تواند اتفاق بیفتد . ادامه دارد …
دیدگاهتان را بنویسید