جستجو برای:
  • آموزش پیانو
    • آموزش نت خوانی
    • آموزش وزن خوانی
    • نواختن قطعات
  • دانستنی های موسیقی
    • روانشناسی موسیقی
    • مقالات موسیقی
    • پادکست
    • معرفی کتاب
    • معرفی هنرمندان
    • معرفی قطعات موسیقی
  • دانلود نت پیانو
    • نت پیانو ایرانی
    • نت پیانو کلاسیک
    • نت پیانو متفرقه
  • خرید نت پیانو
 
  • instagram.com/piano4all.ir
  • piano4all.ir@gmail.com
  • بلاگ
  • تماس با ما
  • درباره ما
آموزش پیانو با علی بادی
  • آموزش پیانو
    • آموزش نت خوانی
    • آموزش وزن خوانی
    • نواختن قطعات
  • دانستنی های موسیقی
    • روانشناسی موسیقی
    • مقالات موسیقی
    • پادکست
    • معرفی کتاب
    • معرفی هنرمندان
    • معرفی قطعات موسیقی
  • دانلود نت پیانو
    • نت پیانو ایرانی
    • نت پیانو کلاسیک
    • نت پیانو متفرقه
  • خرید نت پیانو
0

ورود و ثبت نام

بلاگ

آموزش پیانو با علی بادیبلاگدانستنی های موسیقیمقالات موسیقیچالش اجرا در حضور جمع – بخش سوم

چالش اجرا در حضور جمع – بخش سوم

5 فروردین 1401
ارسال شده توسط علی بادی
مقالات موسیقی
992 بازدید

برگزیده ای از کتاب فن نواختن پیانو

بخش سوم

هنگامی که روی صحنه هستیم معلومات مان درباره فرآیندهای تکنیکی نواختن پیانو به کمک ما می شتابند. برای برقراری تندای کندتر ، می توانیم اندازه حرکات بازو ، ساعد،  دست و انگشتان را بزرگتر کنیم تا برای اجرای هر یک از این حرکات اندکی زمان بیشتر صرف شود .  مکث ها را کمی طولانی تر اجرا کنید و سعی کنید آرام تر و عمیق تر نفس بکشید . باید حرکات خود را بسته به میزان تنشی که حس میکنیم تنظیم کنیم.  در واقع ، اگر کنترل کافی روی قطع داشته باشیم و آن چه را که می‌خواهیم انجام دهیم ، دقیقا بدانیم ، فوراً خواهیم توانست بر اوضاع مسلط شویم . به علاوه ،  اگر بتوانیم بر تأثیرات منفی فشار غلبه کنیم ،  حتی ممکن  است تنش ما ، با افزودن بر کیفیت بداهه نوازی که می‌تواند یک اجرا را فراموش نشدنی سازد، به عنصر مفیدی تبدیل شود .

من ادعای ارائه علاج فوری برای تمام مسائلی که در اجرای برنامه پیش می آید نمی کنم.  همه ما در اجراهای مان روزهای خوب و بد داریم . ولی مایلم عواملی را که باعث ایجاد مسائل و نیز رفع مسائل می شوند را مشخص کنم.  این عوامل منفی قابل پیش‌بینی ، عوامل تهدید کننده ای در اجرا بر روی صحنه اند . زیرا مقابله با آنها می‌تواند به همان اندازه مقابله با عوامل غیر قابل پیش بینی ، دشوار باشد . می‌توانیم انتظار اضطراب ، عدم آشنایی با پیانو و وضعیت آکوستیکی و نور سالن را داشته باشیم و با دانستن آنها ساده تر از عهده اشان  برآییم . ترس هایی که باعث احساس تهوع می‌شوند ، قابل پیش بینی هستند اما در درجه اول به عدم آشنایی  با وضعیت محیط اجرا مربوطه اند . اگر همان قطعات  چندین بار متوالی دقیقاً تحت شرایط یکسانی نواخته شوند ،  از میزان تنش و فشار به مقدار زیادی کاسته خواهد شد .به محض اینکه وضع ضربان قلب ، تنفس و سوخت و ساز بدن ما به حالت عادی برگردد، می‌توانیم مجدداً قدرت کنترل را که در اتاق تمرین خود داریم به دست بیاوریم و مانند همیشه بنوازیم . به عبارت دیگر تعداد تکرار در نواختن یک  قطعه کمک شایانی به کیفیت اجرا می‌کند.  در عمل ، نواختن قطعه به دفعات بسیار زیاد و در شرایط کاملا آشنا می تواند باعث خسته‌کننده شدن تفسیر قطعه شود . با این همه ، این وضع خیلی به ندرت پیش می‌آید و همواره می‌توان ایده‌های تفصیلی ایده های تفسیری جدیدی را تجربه کرد .

دیدیم که چگونه هیجان می تواند بر تندای اجرای یک قطعه اثر بگذارد . مهم‌تر آنکه تنش می تواند روی نحوه فرافکنی حالت قطع تاثیر داشته باشد . گاهی عوامل بازدارنده بیش از اندازه اند و نواختن بدون حالت از آب در می آید.ئ  ولی معمولاً نحوه فرافکنی و شدت احساسات اغراق‌آمیز می‌شوند . ضمناً ،  این وضع امروزه متداول است و اکثر قطعاتی که در سالن‌های کنسرت اجرا می‌شوند از این اغراق ناشی از تنش لطمه می بینند . ملودی های ساده فراتر از حد خود و توأم با هیجان نواخته می‌شوند و واضح است که این اغراق مفهوم واقعی قطعه را دچار اعوجاج می‌کنند اگر در نواختن نقاط اوج اندکی اغراق شود،  می‌توان آن را تحمل کرد . ولی ملودی های آرام از این رهگذر بیشترین صدمه را متحمل می شوند.ادامه دارد …

اشتراک گذاری:
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
در یوتوب
ما را دنبال کنید!
Created by potrace 1.14, written by Peter Selinger 2001-2017
در آپارات
ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

افت آزاد – بخش دوم

افت آزاد – بخش اول

دانلود کتاب شوبرت – مقدمه ای بر آثار پیانو او (نسخه شاهکار آلفرد)

چالش اجرا در حضور جمع – بخش چهارم

چالش اجرا در حضور جمع – بخش دوم

چالش اجرا در حضور جمع – بخش اول

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • آموزش پیانو
  • آموزش نت خوانی
  • آموزش وزن خوانی
  • پادکست
  • معرفی قطعات موسیقی
  • معرفی کتاب
  • معرفی هنرمندان
  • مقالات موسیقی
  • نت پیانو ایرانی
  • نت پیانو کلاسیک
  • نت پیانو متفرقه
  • نواختن قطعات
نوشته‌های تازه
  • Mitsuko Uchida
  • دانلود نت پیانو The Kid LAROI – Justin Bieber – STAY
  • دانلود اصول عقلانی تکنیک نواختن پیانو – Alfred Cortot
  • آموزش پیانو – جلسه پانزدهم
  • Jan Miłosz Lisiecki
آموزش تخصصی پیانو

در این سایت مطالب آموزش تخصصی پیانو، نت خوانی، آموزش نوازندگی قطعات و وزن خوانی قرار می‌گیرد.

  • استان قم
  • piano4all.ir@gmail.com
فهرست سفارشی
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • آموزش پیانو
    • نواختن قطعات
    • آموزش نت خوانی
    • آموزش وزن خوانی
  • دانستنی های موسیقی
    • پادکست
    • روانشناسی موسیقی
    • معرفی قطعات موسیقی
    • معرفی کتاب
    • معرفی هنرمندان
    • مقالات موسیقی

تمامی حقوق برای سایت piano4all محفوظ می باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت